Selvhjelp for deg

Kunnskap gir bedring

Kunnskap gir bedring

At kunnskap gir bedring, er noe man kanskje ikke tenker over så ofte. De fleste har imidlertid erfart det motsatte, nemlig at usikkerhet øker frykt.

Mange av de pasientene som kommer til meg med angst, opplever for første gang at de forstår hva som skjer i kroppen deres når angsten øker. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg er den aller første som gir dem den kunnskapen; det betyr bare at de for første gang er mottakelig for å ta imot den. Dermed opplever de også for første gang at kunnskap gir bedring.

Men hva innebærer det? Jo, det innebærer at når du vet hvorfor noe skjer, og hvordan noe skjer, så blir det ikke så skummelt at det skjer.

Du blir ikke redd over å kjenne en hodepine, hvis det er veldig varmt ute og du vet at du ikke har drukket vann. Du blir ikke redd av å føle noe som ligner angst i kroppen hvis du vet at kroppen din reagerer på bensindamp eller salmiakklukt. Du blir helle rikke så redd dersom du forstår at, selv om det bare er sidesynet som oppdager en rød kassebil, så minner det deg om en vond opplevelse fra ungdomstida, som trigger angsten i deg.

Enten opplevelsen er bevisst, eller noe trigges i underbevisstheten, så blir fryktfølelsen like sterk. Når du vet hva som skaper frykten, så blir usikkerheten mindre og opplevelsen av kontroll øker.

Noen ganger er den beste hjelpen en psykolog kan gi deg, nettopp kunnskap. Kunnskap om hvorfor akkurat du, med akkurat dine erfaringer og din personlighet, reagerer på akkurat dine triggere med akkurat de symptomene som du sliter med. Den typen kunnskap, er ofte kunnskap som gir bedring.

Hadia Tajik skriver om både depresjon og panikkanfall i en artikkel i Aftenposten og sier: “Når noe er tabu, er også kunnskapen om det lav”. Les den her.

NB: “Dagens lille frø” består i nyttige småtips som kan gjøre hverdagen lettere for noen. De kommer i kategorien selvhjelpsverktøy og skal IKKE erstatte behandling. Hvis du har psykiske problemer som påvirker livskvaliteten din, er det viktig at du oppsøker lege og får henvisning til behandling. Hvis du allerede går i behandling er det lurt å diskutere “Dagens lille frø” med behandleren din før du innfører nye vaner.
Trine Elverum
administrator
Psykologspesialist i klinisk voksenpsykologi, med traumebehandling som spesialområde. Tilleggsutdannelse: spesialistkursene i organisasjonspsykologi, MindfulnessBasertStressReduksjon, Positiv Psykologi og et bredt knippe behandlingsmetoder som EMDR, strukturell dissosiasjon, eksponeringsterapi, prescriptive imagery mm.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Velkomsttilbud MBSR-kurs